Úvod > Historická encyklopedie > Encyklopedie chebských památek > Významné veřejné stavby > Most u Mostní brány
Most u Mostní brány
Počet zobrazení: 9275
Most u Mostní brány
Nejstarší most u bývalé Mostní brány byl až do poloviny 20. století jediným mostem přes Ohři ve městě, který zajšťoval veškerý silniční provoz severním směrem k Františkovým Lázním a dále k hranici se Saskem a Bavorskem. V roce 1899 byl starý dřevěný, neustále opravovaný most nahrazen novým, moderním železným mostem a sloužil až do dubna 1945, kdy jej chebská domobrana vyhodila do vzduchu. Americkými ženisty vybudovaný provizorní dřevěný most byl při povodni na jaře roku 1947 poškozen a v dubnu zde ženijní vojenský útvar sestavil a vysunul přes řeku železnou konstrukci nového mostu. Přestože se jednalo o anglický ženijní most typu Bailey, byl až do roku 1988, nazýván mostem Americkým. (bh)
Poté jej nahradil ocelový most s mostním tělesem ze dvou ocelových tubusů obdélníkového průřezu. Na původní žulové základy pilířů byly po svaření jednotlivých tubusů na pravé straně řeky, usazeny jeřábem z Vítkovic. Po ukotvení tubusů byly pak mezi sebou spojené překlenovacími pláty a tak dostal most celkovou šířku. Dále bylo dovařené zábradlí na úchyty připravené na svařenci tubusu předem. Následně byla celá konstrukce zvenčí strojně opískována a ze speciální lávky zavěšené dodnes na mostě, byla nanesena základní barva, poté pohledová šedá.
Slavomír Leinweber
Texty
Boháč 1999c
Most u Mostní brány
Na jaře 1899 přichází Cheb s konečnou platností o svůj nejstarší most přes Ohři u špitálu křížovníků s červenou hvězdou. Starý dřevěný most, zmiňovaný kronikáři již v roce 1374, byl jedním z důležitých vstupů do města a na nejstarších vedutách města z 16. století již rozpoznáme zděné pilíře zastřešeného mostu uzavřeného mohutnou Mostní bránou, kterou doplňovaly na pravém břehu dvě obranné věže. Most byl mnohokrát opravován a vylepšován a počátkem 18. století zde byly osazeny čtyři kamenné sochy světců. Po zrušení chebské pevnosti byl demolován na levém břehu Ohře v roce 1822 barokní ravelin, v roce 1833 byla zbourána již 24 let vyhořelá a neobydlená Mostní věž a z celého starého Chebu u Ohře zůstala jen strážnice a dřevěný most. Stále větší provoz znamenal nákladné opravy a téměř každých deset let vydávalo město velké peníze na stále nákladnější rekonstrukce mostu. Proto bylo rozhodnuto postavit nový, železný most. Výběrové řízení vyhrála v září 1898 Pražská strojírenská akciová společnost a v říjnu roku 1898 byla postavena provizorní dřevěná lávka, starý most stržen a kamenická firma Andrease Pöllmanna ze Skalky u Hazlova začala s upevňováním břehů a stavbou pilotů. Most byl projektován jako stavba 1. třídy s požadovanou zátěží 460 kg na m2. Do dubna roku 1899 postavili montéři firmy Ruston&Co. železnou konstrukci s dvěma 4,7 m vysokými oblouky a nový most dlouhý 39 m a široký 12 m byl ve dnech 23. a 24. května 1899 podroben zatěžkávací zkoušce. Přesně 40 009 cihel o celkové váze 216 384 kg vyzkoušelo statiku mostu. Pět koňských párů s povozy s dvanáctitunovým nákladem zjistilo, že se železná konstrukce pohnula v horizontální zátěži o pouhý 1 mm. Celková částka ve výši 58 000 zlatých se ukázala být dobrou investicí. Nový železný most byl úspěšně zkolaudován a Cheb tak za pouhých sedm měsíců po zahájení stavby získal nový most, který sloužil bez reklamačních oprav až do roku 1945.
(Boháč 1999)
Původní most již neexistuje. Dnes na jeho místě stojí betonová stavba.
Kontaktní údaje
Adresa: Kamenná
Obrázky
Encyklopedie města Chebu
Přehled 200 nejvýznamnějších památek v Chebu.