Úvod > Lidé > Osudy a tváře Chebu > Karl Huss
Karl Huss *3.1.1761 - †19.11.1838
Syn mosteckého kata Pavla Hussa. Otcova snaha nechat svého syna vystudovat gymnázium narazila na nenávist místního občanstva a předsudky doby. Výsměch spolužáků a šikanování učiteli donutily nadaného jedenáctiletého Hussa k odchodu ze školy. Znamení ´nečestného´ původu a neplnoprávného člena občanského společenství nesl Huss celý život. Dočkal-li se k stáru uznání a úcty, nebylo to změnou dobových názorů, ale vynutil si je svou pílí, vzdělaností, svým životním postojem prodchnutým velkým morálním patosem a občanskou hrdostí.
Po útěku ze školy byl Huss vyučován soukromými učiteli a rozhodl se po otcově vzoru pro povolání kata. V 15 letech vykonal první popravu, jako osmnáctiletý katovský mistr odchází na zkušenou do světa. V létě 1779 přichází do Chebu, kde byl městským katem jeho strýc. Zde zůstává Huss přes rok a provádí za přestárlého strýce tři popravy, při kterých prokázal svou zručnost a mistrovství.
V dubnu 1781 se Huss vrací do Chebu natrvalo a přebírá uvolněné místo městského kata, které zastával dalších 47 let. Díky rozsáhlým léčebným znalostem se brzy stal vyhledávaným zázračným léčitelem a byl volán i do místních měšťanských rodin. Zde se seznámil s dcerou pekařského mistra Eberla, kterou si po dobrodružném únosu z rodičovského domu (a přes trvalý odpor rodičů) vzal za ženu. Dvojice Sofie a Karl, jak sebe a svou ženu označuje Huss ve svém vlastním životopise, žila jen pro sebe a v ústraní, neboť ´jejich osobám nepatřila vážnost´. Toto vyčlenění ze společnosti symbolizovalo i umístění chebské katovny u městských hradeb. Přesto nebylo počátkem 19. století význačnějšího návštěvníka Chebu, který by nechtěl navštívit malý hrázděný domek vedle Mlýnské brány pod hradem.
Huss využil vnucené společenské izolace ke studiu a sebevzdělávání. Ze starých mincí, které dostával za léčení, začíná vytvářet numismatickou sbírku, jako autodidakt se věnuje mineralogii a vybranými kolekcemi minerálů z Chebska zásobuje přední evropské kabinety i soukromé sběratele. Profesoři poetiky a historie z Chebského gymnázia A. Grassold a A. Libscher zasvěcují Hussa do základů historie,
Huss sbírá doklady k dějinám města a zachraňuje ohrožené starožitnosti. Chebská katovna se postupně mění v malé muzeum. Díky lázeňským hostům se rychle šiří pověst o význačném sběrateli a vzdělaném katovi, berlínské noviny píší o chebské ´pozoruhodnosti´, s Hussem navazují korespondenci význační učenci a prohlídka jeho sbírek patří k společenskému programu lázeňské honorace. Neudiví proto, že pravidelným návštěvníkem tohoto prvního chebského muzea se stal při svých četných lázeňských pobytech i největší německý básník J. W. Goethe.
Huss nebyl ovšem jen sběratelem. Jeho všestranné zájmy a schopnosti jej brzy přivedly i k badatelské činnosti v regionální historii a národopise. V letech 1797-1828 sepisuje obsáhlou, čtyřdílnou kroniku města Cheb, která představuje, především pro období, které Huss zaznamenává jako současník, cenné dobové svědectví. Vedle faktografické hodnoty je tak Hussova kronika dokladem autentické, osobitě zaujaté a kritické výpovědi o životě města. Z Hussovy zaujatosti pravdou vzniká i jeho spis O pověrách, ve kterém jsou systematicky seřazeny a vysvětleny nejrůznější projevy pověrčivosti, jak je osobně na svých cestách Chebskem poznal. Huss nesmiřitelně odhaluje různé šarlatány, mastičkáře a zaříkávače. Z podtextu celého spisu, kde rozlišuje mezi pravou pomocí a podvodem, je zároveň zřejmé, že jde i o vlastní obranu, neboť jako léčitel byl neustále napadán úředními apatykáři a ranhojiči. Společně s pojednáním o chebském kraji patří tento rukopis nesporně k zakládajícím etnografickým pracím z Chebska.
Huss byl zároveň i zdatným kreslířem. Jeho kolorované ilustrace kroniky, vyobrazení budov a památek z rukopisu o pamětihodnostech Chebu i jeho kresby ze soupisu chebských erbů jsou dodnes dobovým dokladem nechtěného kouzla vyobrazení i nedocenitelným ikonografickým pramenem.
Méně známé jsou četné Hussovy pokusy o meditativní eseje a básnickou tvorbu. A právě v nich se nejzřetelněji projevuje velikost i rozpornost této pozoruhodné osobnosti, posledního chebského kata a zázračného léčitele, a zároveň prvního novodobého sběratele a muzejníka, kronikáře a kreslíře, esejisty a básníka. Spisovatelská část jeho pozůstalosti nám Hussa přibližuje ve vyhraněné podobě jako typickou postavu rozporné doby přelomu 18. a 19. století. Vášnivý moralista, ponořený v hluboké religiozitě, je zároveň i kriticky osvíceným pozorovatelem své doby.
V roce 1824 umírá Sofie a stárnoucí Huss žije další tři roky samotářsky ve své katovně. Starosti o zachování sbírek jej vedou k tomu, že je nabízí městu ke koupi. Chebská rada, vedená purkmistrem Totzauerem v duchu racionální modernizace města, nemá o Hussovu sbírku zájem. Prostřednictvím magistrátního rady J. S. Grünera, kterého znal ze společných setkání s Goethem a který patří rovněž k prvním vlastivědným badatelům Chebska, se Huss obrací na knížete Metternicha. Ten souhlasí s převzetím sbírky a je podepsána smlouva, podle které získává Huss za svou sbírku doživotní rentu 300 zlatých, volné bydlení s otopem a místo kustoda zámeckých sbírek.
V květnu 1828 odváží Huss na čtyřech vozech, naložených 21 bednami, všechny nashromážděné sbírky k dějinám města Cheb do Kynžvartu. Během tří měsíců zde instaluje své sbírky a stává se správcem jednoho z prvních zámeckých muzeí. U tohoto naplněného životního cíle, věnovat se sběratelství a krásným vědám, mohl setrvat ještě dalších deset let života. V 78 letech Huss umírá. Jeho sbírky a písemná pozůstalost zůstaly natrvalo v kynžvartském zámku.
Poznámka
J. Boháč (ed.), Deset obrazů z dějin Chebského muzea, 2003, s. 35-45.
Soubory ke stažení v přípravě...
Encyklopedie města Chebu
Přehled 200 nejvýznamnějších památek v Chebu.